2016 m. kovo 24 d. Jono Basanavičiaus progimnazijoje vyko respublikinė teorinė-praktinė pradinių klasių mokytojų konferencija „Mokymas(is) gamtoje“. Konferenciją sveikinimo žodžiu pradėjo mokyklos direktorė Gražina Šoblickienė, kurios kalbą lydėjo 4b klasės mokinės Marijos sugrotas „Ispaniškas šokis“. Į Jono Basanavičiaus progimnaziją susirinko gausus būrys pranešėjų, norinčių pasidalinti įvairiomis mokymo(si) gamtoje patirtimis. Tarp jų – Selemonas Paltanavičius, kuris skaitė pranešimą „Sykiu su gamta – visada ir draugiškai“ ir skatino kartu su mokiniais atrasti pažinimo džiaugsmą gamtoje. Anot jo, dažnai matome tėtį, kalantį inkilėlį ir keliantį jį medin. Kodėl neapsikeitus vietomis ir neleidus į tai kūrybiškai pažiūrėti vaikui? („Ne žuvį duok, o meškerę!“). Taip pat ir Almantas Kulbis, kalbėjęs apie „Edukacines erdves ugdymo įstaigose“ ir kvietęs žaliąsias mokyklų zonas išnaudoti edukacinėms veikloms.
Savo pastebėjimais apie „Geografinės aplinkos pažinimo patirtis“ dalinosi ir Dovilė Krupickaitė. Taip pat klausimą „Kaip ir kada gamta moko?“ kėlė Rita Makarskaitė-Petkevičienė, raginusi kartais užversti vadovėlius ir atsakymų paieškoti gamtoje, per empirinius potyrius. Vaikas informaciją greičiau įsisavina ne tada, kai perskaito istoriją apie kuosą, bet nuėjęs į parką, pamatęs gyvą paukštį, su mokytoja ir klasės draugais padiskutavęs apie tai, kiek ši skraidūnė sveria, kur gyvena, kuo minta ir kt. Mokytoja Aldona Baršauskienė jau dvylika vasarų organizuoja „Žaliąją savaitę“, kurios metu aktyviai ir turiningai leidžia laiką gamtoje. Su mokiniais (dažnai ir jų tėveliais) keliauja į kaimą, kuriame kūrybiškai organizuoja matematikos, lietuvių kalbos, dailės, pasaulio pažinimo ir kitas pamokas. Vaikų emocijos ir mokymosi rezultatai – maloniai stebinantys, skatinantys nesustoti tęsiant „Žaliosios savaitės“ tradiciją.
Konferencijoje pranešimus skaitė ne tik Vilniuje, bet ir Kaune, Šiauliuose, Tauragėje kone kasdien mokymo(si) gamtoje praktiką taikantys pedagogai, kuriems mokymas(is) gamtoje yra tarsi kasdieninė pedagoginio darbo patirtis. Tarp jų – Lilija Norutienė, Danutė Gvergždienė, Vilma Randienė, Indrė Kušlytė, Silvija Kazakevičienė, Airina Šulskienė, Rasa Kasperavičiūtė, Ramunė Jonutienė, Jelena Valiulienė, Jolita Sakalauskienė, Roma Krapavickienė, Rasa Paulauskienė, Irma Dobrovolskienė, Gražina Dermontienė, Milda Černiauskaitė. Anot pranešėjų, mokymas(is) gamtoje leidžia raškyti gardžiausius rezultatų vaisius: išaugęs mokinių smalsumas, entuziazmas, geresni įvertinimai, pozityvi nuotaika ir kt. Konferencijoje buvo keliami tokie diskusiniai klausimai, kaip: „Kokia turėtų būti pamoka, tiriamoji veikla gamtoje?“, „Kaip stipriname sveikatą mokydamiesi lauke?“, „Ar reikėtų atsisakyti vadovėlių?“, „Ar pradinukas nėra per senas mokyt(is) gamtoje?“, „Kokių rezulatų duoda toks mokymas(is)?“, „Į lauką (n)eiti lyjant – netinkama apranga ar požiūris?“. Galbūt apie tai turėtų pamąstyti ne tik pedagogai, bet ir kitų sričių specialistai bei mokinių tėvai?
Dėkojame pranešėjams, pasidalinusiems puikia nuotaika, patirtimi bei idėjomis. Taip pat siunčiame šypsenas Marijai už „Ispanišką šokį“, 5b klasės mokiniui Nojui su grupe skambiai užbaigus šį susitikimą bei visiems prisidėjusiems prie konferencij0s organizavimo. Ne veltui sakoma, kad tada, kai daliniesi džiugiais momentais, jie plinta itin greitai ir vieną dieną, it bumerangas, sugrįžta pas tave.
Toliau pateikiama keletas nuorodų, norintiems išsamiau pasidomėti mokymu(si) gamtoje.
Gamtos parkai, rezervatai:
http://www.botanikos-sodas.vu.lt/;
http://neriesparkas.lt/;
http://www.viesvile.lt/;
www.tervetesnovads.lv#sthash.3JhPAkOe.dpuf.
Apie ugdymą žaliose mokymosi aplinkose:
http://www.zaliojiaplinka2.vpu.lt/.
Ugdymo įstaigos, kuriose aktyviai praktikuojamas mokymas(is) gamtoje:
http://www.zaliojimokykla.lt/;
http://laukodarzelis.lt/;
http://www.ukmergesnykstukas.lt/.
Konkursas:
http://www.lmnsc.lt/lt/zalioji_palange.
Parengė Auksė Žemaitytė
Konferencijos „Mokymas(is) gamtoje“ akimirkos:
Atnaujinta: 2016/03/29